Prawa pacjenta

Dziś kilka słów o prawach pacjenta, bardzo istotnych również podczas porodu szpitalnego. Kobieta, która przyjeżdża do szpitala z rozpoczętą akcją porodową, mimo iż najczęściej jest zdrową osobą, staje się pacjentką szpitala. Z tego też względu ma ona pewne prawa i ma prawo domagać się ich respektowania.

Przedstawię je w kontekście kobiety w okresie okołoporodowym.

1. Prawo do poszanowania intymności i godności.
Pacjentka jest przede wszystkim kobietą, a nie przypadkiem medycznym. Personel ma obowiązek odnosić się do kobiety z szacunkiem, szanować jej indywidualne poczucie wstydu, wejść w strefę intymną kobiety wyłącznie za jej zgodą; powinien odnosić się do niej z życzliwością oraz cierpliwością. Pacjentka ma prawo przebywać z bliską sobie osobą.

2. Prawo do informacji
Dotyczy proponowanych leków i zabiegów mających być zastosowanymi zarówno wobec matki jak i dziecka. Informacja musi być pełna, przedstawiona zrozumiałym dla matki językiem, zawierać cel zabiegu oraz plusy i minusy jego zastosowania.

3. Prawo do wyrażania zgody na interwencje medyczne
Zgoda musi być wyrażona świadomie i swobodnie. Pacjent powinien mieć możliwość spokojnie podjąć decyzję. W zależności od wagi ingerencji wymagana jest zgoda ustna (przebicie pęcherza, podłączenie oksytocyny) lub pisemna (znieczulenie zewnątrzoponowe, cesarskie cięcie).

4. Prawo do dodatkowej opinii lub konsultacji
Każdy pacjent ma prawo do skonsultowania swojej sytuacji z innym lekarzem.

5. Prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej przez bliską osobę
Okres okołoporodowy jest wyjątkowym wydarzeniem nie tylko w życiu kobiety, bliska osoba ma prawo również w nim uczestniczyć. Jest to prawo pacjentki, więc tylko ona może zdecydować o obecności lub zrezygnować z obecności osoby. To prawo dotyczy zarówno dnia jak i nocy!

6. Prawo do kontaktu z osobami bliskimi
W każdym szpitalu powinna być informacja o tym, w jakich godzinach możliwe są odwiedziny. Szpital powinien zapewnić kontakt pacjentki z bliskimi, aby równocześnie nie ograniczać prawa do intymności innych pacjentek.

7. Prawo do tajemnicy informacji
Powierzone przez pacjentkę informację powinny być przekazywane wyłącznie opiekującym się nią osobom oraz w takiej części, w jakiej jest to konieczne.

8. Prawo do dokumentacji medycznej
Każdy pacjent ma prawo do wglądu w dokumentację medyczną, którą personel szpitala ma obowiązek mu udostępnić. Pacjent nie musi podawać przyczyny wglądu.

Są szpitale, przychodnie, które przestrzegają praw pacjenta, są niestety i takie, które nie dbają o ich respektowanie. Dlatego Ty, ja, każdy pacjent musi walczyć o ich respektowanie! Walczmy o to, bo tylko my jesteśmy w stanie coś zmienić!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Connect with Facebook